victory performance concepts

Följ utvecklingen av vår mest effektstarka motor någonsin

IGNITION CONCEPT

Motorcykeln

Top Fuel dragracer och mc-byggaren Urs Erbacher från Schweiz tog sig an utmaningen att bygga ett rullande chassi, tillräckligt stabilt för att kunna leverera den klassdominerande motoreffekten till asfalten. Konceptet har ett aggressivt stuk och ramar in motorn i en gjuten aluminiumram, prestandafjädring och bromsar. Allt i ett Project 156-inspirerad färgsättning.

ignition concept

IGNITION CONCEPT Höjdpunkter

  • 1/ Ram Erbacher studerade Victory Motorcycles existerande cruiser-modeller och skapade ett koncept som skulle placera den nya V-twinnen i mitten av motorcykeln.
  • 2/ Motor Motorn har samma grundarkitektur som den motorprototyp som satt i Project 156 - vevhuset, cylindervinkeln, vevpartiet, växellådan och kopplingen är samma rakt igenom. Den vätskekylda fyrventilsmotorn har dubbla överliggande kamaxlar med syftet att skapa klassledande prestanda. Ytterligare motordetaljer kommer att avslöjas under de kommande månaderna.
  • 3/ Avgassystem Erbacher och hans team har tillverkat avgasrör som slingrar sig ut från cylindrarna till en kollektor och avslutas i en enkel Akrapovic™® ljuddämpare. Tanken var att skapa det kortast möjliga avgassystemet för maximal effekt.
  • 4/ Fjädring Både främre och bakre fjädringskomponenter är justerbara. Marzocchi-gaffeln är en komponent som Erbacher har valt tidigare: "Vi använde samma gaffel på vår "Erbacher The One" custom bike. Gaffeln är väldigt följsam under körning och absorberar massor om vägbanan är ojämn och stötig. Med de extra 50mm den tillför i slaglängd ger den dig mer lutningsvinkel. Det fina är att vi även kan montera Brembo®-bromsar på hojen med denna gaffel och få raceprestanda på bromsarna" Erbacher och hans team använder en Öhlins®-dämpare baktill, monterad mellan ramen och svingen. "Vi valde Öhlins® eftersom den är 50mm längre än originaldämparen. Åter igen, innebär det att vi får ut mer när det kommer till motorcykelns lutningsvinkel."
  • 5/ Hjul Erbacher valde 17" aluminiumfälgar. "Dessa är superlätta och har rätt storlek för att passa Metzeler Racetec Interact-däck som vi använder," säger Erbacher. "De får hojen att se grym ut. Vi valde färgen rött som en liten gest till Project 156."

Specifikationer

    • Gaffelvinkel: 28º
    • Försprång: 130mm
    • Avgassystem: Erbacher handgjorda avgaspipor med en ljuddämpare från Akrapovic™®.
  • / Fälgar och däck
    • Framdäck märke: Metzeler Racetec Interact
    • Framdäck storlek: 120/70 ZR17
    • Framfälg typ: Aluminium
    • Framfälg Storlek: 3.5" x 17"
    • Bakdäck märke: Metzeler Racetec Interact
    • Bakdäck storlek: 200/55 ZR 17
    • Bakfälg typ: Aluminium
    • Bakfälg typ: 6.00 x 17
  • / Chassi
    • Framfjädring - Typ/fjädringsväg 120mm
    • Framgaffel diameter 50mm
    • Bakfjädring - Typ/fjädringsväg 76mm
    • Frambromsar, Dubbla Brembo® M4 Monobloc
    • Bakbromsar, enkel skiva OEM
  • / Belysning
    • Framlykta: Erbacher
    • Baklyse/bromsljus: Erbacher
    • Blinkers: Erbacher
    • Skyltbelysning: Erbacher
    • Hastighetsmätare & instrumentlampor: Motogadget

IGNITION CONCEPT

Bygget

"Att få denna möjlighet att klä denna nya motor i ett lika intressant chassi är en riktig höjdpunkt i min karriär, och från vad jag har sett och kan förstå så kommer vilken motorcykel som helst som använder denna motor att bli en rent utav fantastisk maskin." Urs Erbacher

Om Urs Erbacher

  • Urs Erbacher är en känd europeisk hojbyggare och dragracer. 54-åringen har byggt om och trimmat motorcyklar sedan han var 12 år gammal.

    Jag har lekt med motorcyklar i mer än 40 år, säger en entusiastisk Urs. "Min bror är sju år äldre, och vi brukade leka med moppar som gjorde 30 knyck. Jag trimmade dem så de gjorde dubbla hastigheten, 60 km/t och byggde om dem. Ganska snart ville mina vänner ha samma sak. jag antar att det var där någonstans det började."

    Erbacher började köra dragracing på 80-talet. Efter att ha vunnit tre FIA Europeiska mästerskap med sin Top Methanol Funny Car mellan 2003 och 2005, flyttade han upp till Top Fuel dragster, där han vann FIA EM 2007, 2010 och 2011.

  • Den schweiziske hojbyggaren och dragracern har ägnat sitt liv åt effektsökeri och prestandatörst, med hjälp av starka team och genom att vinna tävlingar - på så sätt är han en perfekt samarbetspartener för Vicotry Motorcycles® i Europa. Victory Motorcycles® sponsrar hans dragracingteam och han äger en blomstrande Victory® dealership i Arlesheim i Schweiz, strax söder om Basel. Tidigare i år, på Faak Am See i Österrike, förstummade Erbacher alla Victory® fans då han startade sin nitro-dragster alldeles intill folkmassan.

    Idag fortsätter Urs att tävla i Top Fuel-klassen och håller fortfarande Europarekordet på 514 km/t på 4.74 sekunder. Alla Urs pokaler och troféer är uppsatta på väggen i hans moderna verkstad i Schweiz.

ignition concept